Stabiliteit en Lloyds berekening voor ontwerp No 283
Ontwerp No 283 (1986) wordt tegenwoordig gebruikt voor het monitoren van vluchtelingen in de Middellandse zee.
Ondanks dat het voor oude schepen niet verplicht is wilden de eigenaren er toch graag een CE-A certificaat bij hebben.
We vlogen ervoor naar Malta. Omdat de meting liefst onder de 12 kn wind moet worden gedaan trokken we er 4 dagen voor uit. De eerste ochtend hadden we gelijk goede omstandigheden en kon ik zeer nauwkeurig meten. De eerste uitkomsten zijn prima.
Daarna heb ik nog wat basis constructie afmetingen nagelopen en in Lloyds aangepast. Het ging allemaal mooi snel zodat we nog twee dagen hadden om Malta te verkennen.
CE-A wordt uitgevoerd door expertisebureau Tom van den Heuvel
Ontwerp No 300. Meting en berekening van de stabiliteit
Ontwerp 300 (1991) gaat deels gebruikt worden voor charter en heeft daarvoor CE-A nodig.
Ik deed de stabiliteitsmeting en berekeningen. Ze ligt goed op haar ontwerp waterlijn en de stabiliteit voldoet ruimschoots.
CE-A wordt uitgevoerd door Radar Scheepsexperts.
Ontwerp No 523
Ontwerp 523 staat in aanbouw bij Koopmans Kasko's in Sneek. Volgende week wordt ze gedraaid.
Ontwerp No 525
Deze 13m lange aluminium oceaan roeiboot staat in aanbouw bij LUYT, 5 minuten lopen vanaf mijn kantoor.
Ze kan met 8 roeiers geroeid worden. De neus is afneembaar en gelijk crash box bij aanvaringen en ook het achterste deel is afneembaar zodat ze in een zeecontainer past.
Ontwerp 527 D12 en D43
Er wordt momenteel druk gewerkt aan de mallen voor deze nieuwe carbon oceaan roeiboten.
Er zijn er al 8 verkocht dus het heeft haast.
Het ontwerp van de D12 is gebaseerd op de Maria die twee jaar terug het wereldrecord verbeterde en ook voor de 3, 4 en 5 persoons boten aankwamen in de Talisker Ocean rowing Challenge.
Het ontwerp is iets breder. Hierdoor is de weerstand weliswaar licht vergroot maar ze is ook stabieler waardoor ze voor de meeste teams makkelijker roeit. Snelheid wordt bepaald door weerstand en voortstuwing. We verwachten dat de voortstuwing van de roeiers door de wijziging groter is dan de extra weerstand.
D43 is volgens dezelfde filosofie bedacht maar 1.8 m langer.
THE OCEAN ROWING COMPANY
Ontwerp No 489 Jager 37
Het casco is klaar en wordt komende week naar Ruys Jachtbouw in Broek op Langedijk gebracht waar ze wordt afgebouwd. Te zien op komende Hiswa te Water in september.
Ontwerp 428
Deze gondel is gebasseerd op oude foto's waar ze in het Wilhelminaplantsoen in Sneek lag.
Alhoewel uit de foto's niet alles exact is te herleiden wordt het toch een goed gelijkend exemplaar.
Ze komt uiteindelijk weer terug op de oude plek.