Optimalisaties zijn interessant als u grote bedragen aan tuigage of onderwaterschip gaat uitgeven, want het is van belang om van tevoren te weten wat het u gaat opleveren. Zo deed ik bijvoorbeeld een berekening in snelheidsverbetering. Hierin was per investering de tijdwinst in euro per seconde te zien.
Wedstrijdschepen
Veranderingen aan kiel en tuigage geven altijd verschuivingen in het prestatieniveau van een schip.
Vaak heeft u al een redelijk idee waar u snelheid tekort komt en waar u snelheid zou mogen verliezen. Omdat computermodellen vrij nauwkeurig de verschillen aangeven, is de eerste stap om een aantal mogelijkheden naast elkaar te zetten. De verschillen en de kosten zijn dan vooraf beter in te schatten. Het gaat vaak om verbeteringen of verschuivingen t.o.v. de handicap. Als je een schip 4% langzamer maakt en de handicap wordt 6% gunstiger is dat een goede optimalisatie.
Toerschepen
Een optimalisatie aan een toerschip betreft meestal een betere hanteerbaarheid en liefst hogere snelheid, maar vaak ook meer comfort.
Zo kan de helling in de berekening worden begrensd. Of een advies voor een vliegend voorzeil kan op een zeil uitkomen dat iets minder efficiënt is, maar veel hanteerbaarder.
Optimalisaties die vaak voorkomen:
-Nieuwe kiel
-Nieuwe tuigage
-Nieuwe set zeilen
-Van volbemand naar duo of solo